perjantai 16. toukokuuta 2014

Toffeeta, kahvia, puolukkaa ja kakkukisa

 

 
 
 
Olen tainnut hurahtaa tähän dulce de lecheen todella. Se on vain niin hyvää :D
Nyt täytyy sanoa, että kaikki kunnia Kinuskikissalle, jonka kirjasta tämän reseptin bongasin. Muuntelin määriä vaan vähän meidän pienen perheen mittoihin.
Tämä piiras ei ole ylimakea, vaikka siinä onkin purkillinen dulce de lecheä. Kahvi maistuu hienostuneesti kahvikermavaahdosta ja puolukoiden happamuus tasapainottaa makua. Täydellistä. Äitinikin, joka ei yleensä pidä paljoa makeasta, söi tätä kolme palaa putkeen.


 


Tosiaan, osallistuin juuri Dr.Oetkerin kakkukisaan :) . Ensimmäinen leivonta-kilpailu, mihin olen koskaan osallistunut! Lähetin sinne kuvan tuosta viime postauksen dulce de leche -kakusta. Jännää! Kannattaa käydä katsomassa kilpailukakkuja ja vaikka osallistumassa itsekkin! Kilpailun sivuille pääset täältä. Neljä onnellista voittajaa saa Kitchen Aid Artisan -yleiskoneen. Ja se on vieläpä pinkki!

 
 
 
PUOLUKKA- DULCE DE LECHE -PIIRAS
Ainekset:
Pohja:
250g digestive keksejä
100g voita
 
Täyte:
1 prk valmiiksi toffeeksi keitettyä kondensoitua maitoa
2 1/2 dl vispikermaa
2 rkl pikakahvijauhetta
2 tl vanilijasokeria
puolukoita
 
Valmistus:
 
Pohja: Murskaa keksit monitoimikoneessa tai kaulimella pakastepussin sisällä. Sulata voi ja sekoita se keksimuruun. Painele halkaisijaltaan 20cm irtopohjavuoan pohjalle ja parin sentin matkalta reunoille. Jätä jääkaappiin lepäämään täytteen teon ajaksi.
 
Täyte: Sekoita vispikermaan pikakahvijauhe ja vanilijasokeri. Kun pikakahvijauhe on liuennut kermaan, vatkaa kerma vaahdoksi.
 
Kokoaminen: Levitä dulce de leche (eli keitetty kondensoitu maito) keksi pohjan päälle. Levitä päälle myös kerma. Jätä dulce de lecheä näkyviin reunoilta. Kasaa päälle puolukoita ja sirottele tomusokeria!
 


keskiviikko 30. huhtikuuta 2014

Dulce de leche -kakku

 
 
 
Kesä on niiin täällä! Olen ollut ihan fiiliksissä koko viikon! Kunnes sitten koivun siitepölykausi päätti alkaa ja se lannisti aika paljon kevät/kesä- intoani. Joka tapauksessa, tämä kakku on kevään (ja ehkä myös näin vappuaattona vapun) kunniaksi. En tiedä näyttääkö se erityisen keväiseltä mutta mielestäni se on kuitenkin aika kaunis. Oikeasti, tämä on ehkä paras kakku mitä olen koskaan syönyt. Tässä on kaikki suosikki makuni : suklaa, vanilija ja kinuskinen dulce de leche eli toffeeksi keitetty kondensoitu maito. Ainakin tänään ne ovat suosikki makuni. Huomenna ehkä jotkut toiset xD

 



DULCE DE LECHE -KAKKU
Ainekset:
Suklaakakku:
40g voita
2 1/4 dl vehnäjauhoja
3/4 dl kaakaojauhetta
3/4 tl leivinjauhetta
3/4 tl soodaa
2 dl sokeria
1 muna
1 1/8 dl maitoa
3/4 dl kiehuvaa vettä

Vanilijakakku:
40g voita
3 dl vehnäjauhoja
2 tl vanilijasokeria
muutama rouhaisu vanilijamyllystä tai puoli tl vanilijajauhetta
3/4 tl leivinjauhetta
3/4 tl soodaa
2 dl sokeria
1 muna
1 1/8 maitoa
3/4 dl kiehuvaa vettä

Marenki:
5 munan valkuaista
2 1/2 dl sokeria
2 tl vanilijasokeria

Dulce de leche:
1 prk (noin 397g) makeutettua kondensoitua maitoa

Tee näin:
Suklaa- ja vanilijakakut:
Kuumenna uuni 175 asteeseen.
Voitele ja jauhota kaksi halkaisijaltaan 15cm kakkuvuokaa.
Sulata molempiin kakkuihin tulevat voit eri astioissa ja jätä jäähtymään.
Ota esille kaksi suurta kulhoa.
Siivilöi toiseen kulhoon suklaakakun kuivat aineet eli vehnäjauhot, kaakaojauhe, leivinjauhe, sooda ja sokeri.
 Siivilöi toiseen kulhoon vanilijakakun kuivat aineet eli vehnäjauhot, vanilijasokeri, leivinjauhe, sooda ja sokeri.
Lisää siihen kulhoon, jossa on suklaakakun kuiva-aineet suklaakakkuun tulevat loput aineet eli muna, maito, sulatettu voi ja kiehuva vesi. Vatkaa pari minuuttia kunnes taikina on sileää.
Tee sama vanilijataikinalle eli lisää siihen kulhoon missä on vanilijakakun kuiva-aineet vanilijakakkuun tulevat loput aineet eli muna, maito, sulatettu voi ja kiehuva vesi.
Kaada molemmat taikinat omiin vuokiinsa.
Paista kakkuja 35-45 minuuttia uunista riippuen. Kokeile kypsyys hammastikulla: tikkuun ei saa jäädä taikinaa kuin vaan muutamia kosteita murusia.
Jäähdytä kakkuja uunista oton jälkeen 15 minuuttia vuoissaan, jonka jälkeen kumoa ne ritilälle.

Dulce de leche:
Kaada kondensoitu maito pinnoitettuun kattilaan ja keitä kunnes seos on toffeen väristä, ja kunnes koosttumus on levitettävän paksu.  Jos keität vahingossa liian kauan, ja seoksesta tulee liian paksua, sitä voi ohentaa lisäämällä maitoa ja sekoittamalla voimakkaasti. Ota pieni osa valmiista dulce de lechestä sivuun.

Marenki:
Kumoa valkaiset, sokeri ja venilijasokeri metalliseen kulhoon. Kuumenna kattilassa vettä ja nosta kulho hiljalleen kiehuvan vesikattilan päälle. Vatkaa voimakkaasti käsivatkaimella, kunnes seos tuntuu sormeen kuumalta ja sokerikiteet ovat sulaneet täysin. Siirrä kulho sitten pois kattilan päältä ja vatkaa sähkövatkaimella tai moitoimikoneella kunnes seos on paksua, raskasta , kiiltävän valkoista ja ilmavaa marenkia.

Kokoa kakku:
Leikkaa vanilija- ja suklaakakut molemmat kahteen osaan, jolloin saat neljä kakkupohjaa.
Aseta ensiksi toinen vanilijakakkupohjista tarjoiluvadille.
 Levitä päälle kerros dulce de lecheä. Levitä dulce de lechen päälle vielä paksuhko kerros marenkikuorrutetta, mutta katso että marenkia riittää myös seuraaviin väleihin ja pinnalle.
Aseta päälle suklaakakkupohja ja toimi samalla tavalla, kunnes olet käyttänyt kaikki kakkupohjat. Levitä kakun ympärille tasainen kerros marenkia.
Laita loput marengit pursotuspussiin jossa on tähtitylla, ja pursota päälle kauniita ruusukkeita.
Paahda kakun pinta kaasupolttimella (itse käytän sellaisa joka on tarkoitettu creme bryleen karamellisointiin).
 Ota esille sivuun jättämäsi dulce de leche ja ohenna sitä maidolla, kunnes se on valuvaa, mutta vielä aika paksua. Laita ohennettu dulce de leche esimerkiksi pakastepussiin ja pursota kastiketta marenkiruusukkeiden väleihin niin, että se valuu reunoilta kauniisti alas.
 
 

perjantai 18. huhtikuuta 2014

Vaaleanpunaiset kuppikakut


Jos jokin on vaaleanpunaista, sen on oltava ihanaa.
 Tämä resepti on oikeastaan alkuperäisesti kakkuresepti, jonka löysin aivan ihanasta Call me cupcake!- blogista. Kokeilin tätä kakkuversiota ja jo sillon ajattelin että se voisi toimia kuppikakkuinakin. Koska kakussa ei ole vahvaa "makua" pieni koko päästää italialaisen marengin ja vanilijan maun oikeuksiinsa. Olen muutenkin innostunut viimeaikoina tuosta hienostuneesta vanilijasta, ja pitänyt vanilijan "päämakuna". Usein kun vanilija on vain se vanilijasokeri, jota usutetaan jokaiseen leivonnaiseen.
Nämäkin kuppikakut voisivat sopia hyvin näin pitkänäperjantaina pääsiäisen juhlapöytään. Nyt parhaillaan on keittiössä kakku uunissa sitten huomiseksi :D Pääsiäinen on kyllä leipojan juhlaa...


VAALEANPUNAISET KUPPIKAKUT

Ainekset:
Pohjat:
65g voita
150g sokeria (1 3/4 dl)
1tl vanilijasokeria
4dl vehnäjauhoja
1/2 rkl leivinjauhetta
3/4 dl maitoa
1 1/2 munanvalkuaista (tiedetään, kuulostaa oudolta mutta valkuaisen saa puolitettua kaatamalla sen lasiin ja kaatamalla sitten puolet pois.)
punaista pastaväriä

Italialainen marenkikuorrute:
3 munanvalkuaista
2 dl sokeria
1 tl vanilijasokeria

Tee näin:
1. Kuumenna uuni 175 asteeseen.
2. Lado amerikkalaiset muffinssivuoat pellille. Niitä tarvitsee noin kymmenen.
3.Vatkaa voi, sokeri ja vanilijasokeri vaaleaksi ja kuohkeaksi vaahdoksi.
4. Sekoita kulhossa jauhot ja leivinjauhe keskenään.
5. Lisää jauhoseos ja maito kolmessa erässä vaahdon joukkoon. Vatkaa tasaiseksi taikinaksi.
6. Vatkaa kuivassa ja puhtaassa kulhossa valkuaiset kovaksi vaahdoksi.
7. Kääntele valkuaisvaahto vähän kerrallaan muiden ainesten joukkoon.
8. Värjää taikina elintarvikevärillä. Käytä pastaväriä karamellivärien sijaan, koska ne löysentävät taikinaa liikaa.
9. Paista pohjia 25-30 minuuttia, tai kunnes hammastikku tulee tökättäessä ulos puhtaana. Jäähdytä kakut ritilällä.

Italialainen marenkikuorrute:
1. Kumoa valkuaiset, sokeri ja vanilija sokeri metalliseen kulhoon. Aseta kulho hiljalleen kiehuvan vesikattilan päälle. Vatkaa käsi- tai sähkövatkaimella, kunnes vaahto on paksua ja kiiltävää ja tuntuu sormissa kuumalta. Ota sitten kulho pois ja vaihda käsivatkain sähkövatkaimeen. Vatkaa niin kauan, kunnes vaahto jäähtyy.
2. Laita jäähtynty marenki heti pursotuspussiin, ja pursota vaahto jäähtyneiden kuppikakkujen päälle.

 
 




torstai 3. huhtikuuta 2014

Porkkanakakku


Tämä ihana porkkanakakku on terveellisempi vaihtoehto, kun kaipaa jotain makeaa. Omenahillo antaa hieman uudenlaista makua. Ja jos joku sanoo porkkanakakun olevan tylsää tarjottavaa, niin se ei tosiaan pidä paikkaansa! Tässä siis luotto-porkkanakakku reseptini, joka paranee vain vanhetessaan. Tietysti siihen tiettyyn pisteeseen saakka...

 
 
PORKKANAKAKKU
Ainekset:
 
Kakkupohja:
150g voita
3 isoa munaa
1 1/2 dl sokeria
1 1/2 dl ruokosokeria
1 tl vanilijasokeria
3dl vehnäjauhoja
2tl leivinjauhetta
1 1/2 tl soodaa
1tl kanelia
250g porkkanoita
1 1/2 dl omenasosetta
 
Tuorejuustokuorrute:
150g voita
200g tuorejuustoa (philadelphia)
3 1/2 dl tomusokeria
1 tl vanilijasokeria
 
Koristelu:
kangaskukkia
 
Tee näin:
1. Kuumenna uuni 175 asteeseen
2. Voitele ja jauhota kaksi halkaisijaltaan 15cm kakku vuokaa.
3. Sulata voi ja anna sen jäähtyä.
4. Vatkaa munat, sokeri ja ruokosokeri vaaleaksi ja kuohkeaksi vaahdoksi. Lisää voi ja vanilijasokeri ja sekoita varovasti.
5. Sekoita vehnäjauhot, leivinjauhe, sooda ja kaneli keskenään. Siivilöi seos vaahdon joukkoon. Sekoittele varovasti tasaiseksi taikinaksi.
6. Kuori porkkanat hienolla raastinterällä. Purista raastetta kevyesti käsien välissä, jotta saat ylimääräisen nesteen pois. Sekoita porkkanaraaste ja omenasose taikinaan. Jaa taikina kakkuvuokiin.
7. Paista pohjia 40-45 minuuttia.
 
Kuorrute:
1. Vatkaa huoneenlämpöinen voi vaaleaksi vaahdoksi. Lisää tuorejuusto ja vatkaa tasaiseksi seokseksi.
2. Lisää tomusokeri ja vanilijasokeri ja jatka vatkaamista vielä hetki. Jos kuorrute tuntuu liian löysältä levittää, pidä sitä jääkaapissa jonkin aikaa.
 
Kokoaminen:
Leikkaa kakkupohjat kahtia neljäksi ohuemmaksi pohjalevyksi. Aseta ensimmäinen pohja kakkuvadille. Levitä päälle kerros kuorrutetta. Toista ,kunnes kaikki pohjalevyt on käytetty.  Levitä loput kuorrutteesta kakun reunoille ja päälle. Leikkaa tuorekelmusta pienet ympyrät, ja asettele ne ympyrä muodostelmaan kakun päälle. Aseta jokaisen tuorekelmu palan päälle kangaskukat. Voit käyttää myös sokerimassakukkia tai muita koristeita.
 

 

 

 





sunnuntai 30. maaliskuuta 2014

Macaronit suklaatäytteellä

Ei leivontablogia ilman macaroneja. Niin se vain taitaa olla.
Minun ja macaronejen suhde ei ole kyllä ollut aivan niin intohimoinen kuin monen muun näyttää olevan , mutta nyt asia on korjaantunut. Nämä onnistuvat vihdoin.
Vaikka macaronien teko vaatiikin keskittymistä ja tarkkaavaisuutta, kyllä se kannattaa. Silloin kun saa eteensä täydellisen kauniin, pastellin sävyisen macaronin, ei voi kun hymyillä.

MACARONIT
15-20 macaronia





ainekset:

Kuoret:
50-55g valkuaista
50g mantelijauhetta
100g tomusokeria
2 rkl sokeria
(pastaväriä)

Suklaatäyte:
50g tummaa suklaata (mitä tummempi sen parempi)
1/2 dl kuohukermaa

Kuoret:
 Erota valkuaiset keltuaisista. Mittaa oikea määrä valkuaista vaakaa apuna käyttäen.

Sekoita mantelijauhe ja tomusokeri keskenään. Siivilöi seos tiheän siivilän läpi. Heitä siivilään jääneet isoimmat mantelimurut pois.

Vatkaa valkuaisia puhtaassa ja kuivassa kulhossa sahkövatkaimella. Kannattaa varmistaa kulhon kuivuus ja rasvattomuus pyyhkäisemällä sen sitruunan mehulla. Kun valkuaiset alkavat vaahtoutua, lisää sokeri ruokalusikallinen kerrallaan. Jatka vatkaamista kunnes vaahto on paksua , kiinteää ja kiiltävää marenkia. Kulho pitää voida käääntää ylösalaisin ilman että vaahto valuu ulos.

Kumoa mantelijauhe-tomusokeriseos valkuaisvaahdon sekaan. Lisää halutessasi pastaväri. Sekoittele varovasti seos tasaiseksi. Jatka vielä sekoittamista, kunnes leivinpaperille nostettu taikina nokare tasoittuu kolmessakymmenessä sekunnissa. Varo kuitenkin sekoittamasta liikaa.

Pursota taikinasta pursotinpussilla noin kahden euron kokoisia lantteja leivinpaperin päälle pellille. Kopauta peltiä pari kertaa pöytää vasten, jotta ilmakuplat häviävät. Anna nokareiden seistä pellillä noin tunti, kunnes niiden pinnalle muodostuu "kelmu". Nokareet eivät siis saa tuntua tahmeilta.

 Kuumenna uuni 150 asteeseen. Paista kuoria uunin keskitasolla 11-14 minuuttia. Jos kuoret alkavat tummua viimeisten minuuttien aikana, siirrä peltiä alemmas. Tarkista kuorien kypsyys painamalla yhtä kevyesti sivuilta. Jos pinta nousee ylös, kuoret eivät ole vielä valmiita. Voit myös kokeilla irtoavatko ne leivinpaperista.

Ota kuoret uunista ja anna niiden jäähtyä. Irrota ne sitten leivinpaperista.

Täyte:
Paloittele suklaa kulhoon.
Kuumenna kerma kattilassa lähes kiehuvaksi. Kaada se sitten suklaan päälle.
Anna seistä 30 sekuntia ja sekoita sitten kiiltäväksi ja tasaiseksi. Anna jäähtyä sen verran että seosta voi levittää.
Pursota tai levitä täytettä puoleen kuorista, ja paina toinen kuori päälle.

 

perjantai 21. maaliskuuta 2014

Blueberry pie

Meillä pakkanen on vielä näinkin pitkällä talvea pullollaan marjoja. Ja pitäähän ne saada pois hyvissä ajoin ennen mustikka-aikaa (tai no, onhan siihen heinä-elokuuhun vielä aikaa , hehheh).
 Joka tapauksessa minun alkoi tehdä mieli jotain makeaa, ja kun silmäni osuivat niihin koskemattomiin mustikkapusseihin pakkasessa, valinta oli selvä. Mustikkapiirasta siis tällä kertaa.

 
 
Tämä mustikkapiiras on leivottu amerikkalaiseen tapaan taikinakuoren sisään. Useissa ohjeissa täyte jätetään valuvaksi , mutta kun puolitin alkuperäisen reseptin unohdin tietysti puolittaa osan aineista, ja laitoin sokeria ja maissitärkkelystä puolet liikaa. Mutta se oli kyllä onnellinen sattuma,  sillä täytteestä tuli mukavan pehmeää ja muotonsa pitävää. Eikä sokeriakaan ollut yhtään liikaa, ihmettelen miten täyte olisi pärjännyt ilman lisäsokeria! Tai sitten se johtuu siitä että olen sokerisuu :D
 

 BLUEBERRY PIE -  MUSTIKKAPIIRAS

Ainekset:
Piirakkapohja:
(Tämä pohja on pyöreään halkaisijaltaan 23cm piirakkavuokaan. Jos käytät pitkulaista vuokaa, 3/4 osa annos riittää.)
260g(4 dl) vehnäjauhoja
0.5 tl suolaa
110g suolatonta voita

Täyte:
(Tämä täyte on pyöreään halkaisijaltaan 23cm piirakkavuokaan. Jos käytät pitkulaista vuokaa, puolikas annos riittää.)
150g sokeria
50g maissitärkkelysjauhoja (tämä on se määrä mitä minä käytin. Jos tahdot täytteestä valuvampaa, 25g on sopiva määrä.)
2 rkl vastapuristettua sitruunamehua
2 tl raastettua sitruunankuorta
600g mustikoita

Tee näin:
Valmista ensin piirakkapohja: Mittaa jauhot, suola ja voi kulhoon ja vatkaa hiljaisella nopeudella, kunnes seos on murumaista ja ainekset ovat sekoittuneet. Lisää 1 rkl vettä ja sekoita hyvin. Lisää toinen ruokalusikallinen vettä ja vatkaa, kunnes taikina on tasaista ja sileää. Jos taikina on edelleen kuivan tuntuista, lisää vielä yksi lusikallinen vettä, mutta varo lisäämästä liikaa ; on parempi vatkata suurella teholla ja yrittää saada ainekset yhdistymään siten.
Kääri taikina muovikelmuun ja jätä tunniksi odottamaan.
Jaa taikina kahteen osaan. Kauli toinen osa jauhotetulla alustalla levyksi, nosta levy piirakkavuokaan ja leikkaa ylimääräiset reunat pois terävällä veitsellä.

Valmista täyte: Sekoita täytteen ainekset keskenään.

Levitä täyte piirakkapohjan päälle. Kauli loppu taikina levyksi, nosta se piirakan päälle ja nipistä reunat yhteen.

Tee piirakan kanteen kolme viiltoa, joista höyry pääsee piirakan paistuessa ulos. Pane piirakka ennen paistamista tunniksi jääkaappiin.

Kuumenna uuni 170-asteiseksi. Paista piirakkaa 40-50 minuuttia tai kunnes täyte kuplii voimakkaasti. Anna piirakan jäähtyä. Siivilöi pinnalle tomusokeria koristeeksi.


 

Ja piece of pie, olkaa hyvät !

sunnuntai 9. maaliskuuta 2014

Pakastettu vadelma-juustokakku



Oikeasti, tämä juustokakku on jotain todella todella hyvää. Se on raikkaan makuista ja näköistä, ja koostumus on samettisen pehmeä ja paksu. Ihanaa kertakaikkiaan.
Kakun "perusta" , eli pohja ja täyte on vadelmaextraa lukuun ottamatta Linda Lomelinon kirjan No bake cheesecake. Siihen yhdistin toisen lempikakkuni, amerikkalaisen New York cheesecaken eli uunissa paistettavan juustokakun, jonka päälle sivellään vielä ranskankerma kuorrutetta.
Ja sitten ne vadelmat. Ne ovat ehkä juuri se juttu, mikä tekee kakusta myös raikkaan. Vadelmiahan rakastavat kaikki. Kakun leikkaajaa odottaa pieni yllätys ,kun valkoisen täytteen sisällä on dramaattisen punaisia raitoja.


PAKASTETTU VADELMA-JUUSTOKAKKU
Ainekset:
Keksimurupohja:
150g dominokeksejä
75g sulatettua voita

Juustokakkutäyte:
300g philadelphiajuustoa
250g ricottajuustoa
1 3/4dl sokeria
4dl kuohukermaa
200g vadelmia (jätä yksi koristeluun)

Ranskankermakuorrute:
1 prk ranskankermaa
2 rkl sokeria
n. 1/2 dl laimennettua sitruunan mehua

Valmistus:

Murskaa dominokeksit hienoksi muruksi, ja sekoita niihin voi. Painele seos irtopohjavuoan pohjalle (halkaisija 18cm). Laita jääkaappiin 20 minuutiksi.

Vatkaa philadelphia- ja ricottajuustot keskenään. Vatkaa seokseen sokeri ja kerma. Vatkaa niin kauan, että seos sakenee, mutta on silti niin löysää, että sen voi kaataa. Kaada täyte vuokaan keksimurupohjan päälle.

Soseuta vadelmat ja kaada vuokaan täytteen päälle. Sekoita lusikalla niin, että vadelmakastike jää pyörteiksi kakun keskelle. Laita kakku pakkaseen 6-8 tunniksi.

Ota kakku pakastimesta 30 minuuttia ennen tarjoilua.

Valmista ranskankermakuorrute: Sekoita ainekset keskenään. Sitruunan mehua täytyy lisätä sen verran, että kuorrute on niin valuvaa, että sen saa valutettua reunoille , mutta että se on kuitenkin tarpeeksi jämäkkää pitääkseen muotonsa.

Koristele kakku asettamalla sivuun jättämäsi vadelman keskelle kakkua.